Jezelf in de weg zitten als maker

Je creativiteit laten stromen, tevreden zijn met je werk als maker is vaak een flinke uitdaging. Dikwijls zit je jezelf daarbij behoorlijk in de weg met oordelen over waar jij of je werk aan zou moeten voldoen. Dit zijn de oordelen waar ik ook met regelmaat mee stoei. Ze leren herkennen kan al helpen en ik geef wat tips hoe er mee om te gaan. Helemaal onderaan vind je mijn inspiratiebronnen voor het schrijven van deze blog.

Ik moet origineel zijn | Eén van de grootste oordelen voor makers is dat ze origineel moeten zijn. Dat het werk vernieuwend, groots en meeslepend moet zijn iets wat nog nooit eerder vertoond is. MAAR originaliteit bestaat niet! 'Durf te stelen!', stelt Austin Kleon schrijver van het boekje 'Steal like an artist'. Volgens hem zijn de grootste makers gewoon hele goede dieven. Ze bestuderen en kopieren anderen. 'Art is theft.' stelde ook Picasso. Dus bestudeer en kopieer anderen die jou inspireren. Jij zal er altijd je eigen draai aangeven en de context waarin jij je werk maakt zal het anders kleuren.

Ik moet wachten op het eureka moment! | De gedachte dat jou als maker uit het niets de geweldigste ideeen moeten binnenvallen. Maar iets ontstaat niet uit niets. Dus ga aan het werk, speel, zoek verschillende (fysieke) vormen om jezelf aan het werk te zetten, VERZAMEL dat wat je inspireert en snuffel vervolgens met regelmaat door dat wat je verzamelt hebt.

Ik moet lijden voor een goed idee | Met Vincent van Gogh is er een beeld ontstaan van de kunstenaar die lijd aan zijn werk. Echte goede kunst ontstaat pas als je er aan onder door lijkt te gaan. Soms echter is een eerste idee of ingeving gewoon het beste idee. Zorg goed voor jezelf! Daar hebben jij en je werk op de lange termijn het meeste aan.

Ik moet iets spectaculairs bedenken | Dat eenvoud zo ontzettend veel moeilijker, krachtiger en kwetsbaarder is, bewijst Marina Abramović wel in haar perfomance 'The Artist is Present'. In dit kunstwerk nam Abramović plaats op een stoel in het midden van de tentoonstellingsruimte met tegenover haar een stoel. Ze bleef daar van de ochtend tot de avond zitten. Bezoekers konden tegenover haar plaatsnemen en zolang ze wilden of konden oogcontact maken met de kunstenaar. Zowel kunstenaar als bezoekers gaven aan dat het bijna een spirituele ervaring was. Als creatieve maker kan je onzeker zijn over of iets wel 'genoeg' is en vanuit die onzekerheid nog maar wat toe voegen. Durf te vertrouwen op eenvoud.

Ik moet het alleen doen | Dat je als maker het allemaal alleen moet doen en verzinnen is ook een mythe. Dat je pas iets kan tonen als het af is. Elke geniale kunstenaar of maker had kunstenaarsvrienden, een klimaat waarin kritiek werd geuit en herkenning werd gevonden. Zoek ook zulke mensen voor jezelf op, zowel uit je vakgebied als daarbuiten. Breng dingen die je maakt in gesprek om verder te komen.

Ik moet weten wie ik ben | Tegenwoordig moet je als maker authentiek, integer, persoonlijk werk maken vanuit een passie. Mooi, prima, maar wacht niet tot je die passie gevonden hebt. Ga aan het werk, maak! In de praktijk ontdek je pas echt wat je drijft. Dat is niet iets van het hoofd, maar van hart en handen.

Ik heb onbeperkte vrijheid nodig om creatief en productief te zijn | Creativiteit heeft geen ultieme vrijheid nodig, maar juist beperking. Teveel vrijheid slaat lam en maakt onproductief. Beperk jezelf in bijvoorbeeld tijd, thema of context. Leg jezelf net zoveel beperking op om de juiste balans te vinden tussen creativiteit en productiviteit.

De hele blog gelezen, leuk! Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Wil je reageren? Graag! Neem dan via mail, Instagram of Facebook contact met mij op.

Kijk en leestips:

Steal like an artist (boek)– Austin Klein - TEDTALK

Artikel over Marina Abramovic in Volzin

Mythes van creativiteit - artikel op Brainwash